Boortunnel Rotterdamsebaan

Boortunnel Rotterdamsebaan

Klant: Gemeente Den Haag
Jaar: 2012 - 2016
Lokatie: Den Haag
Werkvelden: Tunnels, Omgevingsbeinvloeding

De Rotterdamsebaan is de nieuwe verbindingsweg tussen het rijkswegennet vanaf knooppunt Ypenburg (A4/A13) en de Centrumring van Den Haag. Deze verbindingsweg komt voor een groot deel ondergronds te liggen waarbij er onder de Vlietzone en de Binckhorst door wordt gegaan. Dit ondergrondse deel wordt uitgevoerd als boortunnel.

Arthe Civil & Structure heeft van de Gemeente Den Haag de opdracht gekregen om het voorlopig ontwerp van de boortunnel te maken. In de navolgende fasen heeft Arthe binnen het projectteam van de Gemeente Den Haag de aanbesteding en ontwerp en uitvoering door de aannemerscombinatie begeleid.

Kennis van de ondergrond – Geotechnisch Basisrapport

Arthe Civil & Structure heeft over de hele wereld ervaring opgedaan op het gebied van ondergrondse constructies. Kennis van de ondergrond is daarbij van essentieel belang. Voor de Rotterdamsebaan hebben we de camapagne uitgezet voor de benodigde grond- en laboratoriumonderzoeken en vervolgens op basis daarvan het geotechnisch basisrapport opgesteld. Deze geotechnische basis heeft vervolgens als uitgangspunt gediend voor alle inschrijvende aannemerscombinaties en ten grondslag gelegen aan alle verdere ontwerpen van de constructies.

 

Een greep uit onze werkzaamheden

Voor het project heeft Arthe de volgende werkzaamheden uitgevoerd:

  • Opstellen van een VO van de boortunnel als referentieontwerp voor het contract, inclusief analyses van de boorfrontstabiliteit op diverse kritische doorsnedes van het tracé en ontwerp en dimensionering van de lining van de boortunnel
  • Advies en diverse analyses met betrekking tot omgevingsbeïnvloeding tijdens aanleg van de boortunnel en gebruiksbeperkingen van de percelen boven de tunnel na aanleg
  • Het samenstellen van een uitgebreid geotechnisch onderzoeksprogramma en het opstellen van een geotechnische basisrapportage
  • Geotechnische advisering vanuit de frontoffice van het gemeentelijk projectteam
  • Projectmanagement knooppunt Ypenburg vanuit het gemeentelijk projectteam
  • Toetsing van de boortunnel gerelateerde ontwerpen die door de aannemer zijn opgesteld (back-office), waaronder:
    • Ontwerp tunnellining
    • Boorfrontstabiliteit en groutdrukken
    • Ontwerp dwarsverbindingen
    • Ontwerp start- en ontvangstschacht
    • Ontwerp hulpconstructies voor het boorproces.

Meer weten over het project? Kijk op de project website.